Få gratis forsendelse når du bestiller i dag.
 

RETNINGSLINJER FOR PERSONVERN FOR BOSE

Ikrafttredelsesdato: 15. februar 2018

Disse retningslinjene for personvern beskriver prosedyrene for personvern i Bose («Bose», «vi», «oss», «vår» eller «våre»). Bose levere tjenester til brukere over hele verden. Hvis du bor i USA, Latin-Amerika eller Canada, er Bose Corporation (med adresse The Mountain, Framingham, MA 01701) behandlingsansvarlig for informasjonen din. Hvis du bor et annet sted, er Bose Products B.V. (med adresse Gorslaan 60, Purmerend, Nederland) behandlingsansvarlig, med unntak av behandlingsaktiviteter i tilknytning til produktstøtte, produktanalyse og utviklingsaktiviteter, som Bose Corp. er behandlingsansvarlig for.

LES DISSE RETNINGSLINJENE FOR PERSONVERN NØYE FOR Å FORSTÅ HVORDAN VI BEHANDLER INFORMASJONEN DIN. HVIS DU IKKE GODTAR DISSE RETNINGSLINJENE FOR PERSONVERN, KAN DU IKKE BRUKE TJENESTENE. HVIS DU HAR KJØPT TJENESTER SOM ER UNDERLAGT DISSE RETNINGSLINJENE FOR PERSONVERN, MÅ DU AVSLUTTE KONFIGURERINGEN AV TJENESTENE OG KONTAKTE BOSE VED BRUK AV KONTAKTINFORMASJONEN NEDENFOR.

Disse retningslinjene for personvern inneholder følgende deler:

  • Informasjonen vi innhenter
  • Hvordan vi bruker informasjonen din
  • Juridisk grunnlag for bruk av informasjonen din
  • Informasjonskapsler og lignende teknologi
  • Analyser og reklame på Internett
  • Hvordan vi deler og viderebringer informasjonen din
  • Oppbevaring av informasjonen din
  • Rettigheter og alternativer for den opplysningene gjelder
  • Tredjepartskoblinger og -funksjoner
  • Barns personvern
  • Brukere utenfor USA
  • Informasjon for jobbsøkere
  • Hvordan vi beskytter informasjonen din
  • Personvernrettigheter i California
  • Jobbsøknader
  • Endringer i retningslinjene våre for personvern
  • Kontaktinformasjon for Bose

INFORMASJONEN VI INNHENTER

Disse retningslinjene for personvern gjelder for informasjon om deg som vi innhenter og bruker når du:

  • skaffer deg tilgang til eller bruker Bose-nettsteder (inkludert når du kjøper noe gjennom en av Boses verdensomspennende nettbutikker), Bose-mobilapper, Bose-maskinvare (for eksempel Bose-produkter som gir en direkte eller indirekte tilkobling til Internett, inkludert hodetelefoner og trådløse høyttalere), Bose-programvare eller andre Internett-tjenester eller mobiltjenester fra Bose som viser koblinger til eller på andre måter presenterer disse retningslinjene for personvern for deg
  • besøker en Bose-butikk
  • kobler til en digital Bose-skjerm i en butikk
  • deltar i en Bose-undersøkelse eller -studie

Vi omtaler samlet disse produktene og tjenestene som «tjenestene».

Vi innhenter informasjon om deg med metodene som er beskrevet nedenfor, når vi leverer tjenestene. Vær oppmerksom på at vi trenger bestemte typer informasjon for at vi skal kunne levere tjenestene til deg. Hvis du ikke gir oss slik informasjon, eller ber oss om å slette den, vil du kanskje ikke lenger ha tilgang til eller kunne bruke tjenestene.

1. Informasjon du gir oss

Bose samler inn ulike typer informasjon som du gir oss direkte. Bose samler for eksempel inn informasjon fra deg via:

  • behandling av bestillinger fra deg
  • forespørsler eller spørsmål som du sender oss via skjemaer eller e-post
  • din kommunikasjon og kontakt med oss (inkludert på våre nettsteder, i butikker, på spesialarrangementer, via telefon, på sosiale nettverk levert av tredjepart, i vanlig post eller i e-post)
  • tjenestene du bruker
  • din deltakelse i Bose-konkurranser eller -forskning
  • omtaler av tjenestene eller Bose-produkter som du sender inn
  • jobbsøknader
  • konto- og produktregistrering samt administrasjon av kontoen din
  • opplastinger til eller innlegg i tjenestene
  • forespørsler om kundestøtte eller teknisk assistanse

Selv om andre Bose-enheter også samler inn og behandler denne informasjonen, slik det er beskrevet i begynnelsen av retningslinjene for personvern, vil Bose Corporation eller Bose Products B.V. alltid være behandlingsansvarlig med hensyn til slik behandling

Informasjon om deg. Noen av tjenestene krever kanskje ikke at du oppgir informasjon som kan identifisere deg ved navn (for eksempel Bose Connect-appen), men de bestemte typene informasjon vi samler inn, avhenger av tjenestene du bruker, hvordan du bruker dem, og informasjonen du velger å gi. Datatypene vi innhenter direkte fra deg, omfatter:

  • navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse (og bedriftens navn, adresse og kontaktinformasjon samt annen bedriftsinformasjon hvis du bruker et Bose-bedriftsnettsted eller -produkt)
  • påloggingsdetaljer, hvis du oppretter en Bose-konto
  • betalingsinformasjon, for eksempel leveringsadresse og kreditt- eller debetkortnummer, -kontrollnummer og -utløpsdato
  • informasjon om kjøp og andre transaksjoner hos oss
  • informasjon om kundeservice- og vedlikeholdsinteraksjonene dine med oss
  • informasjon du velger å oppgi i forbindelse med enhetene dine (for eksempel navnet på et musikkarrangement du laster opp i en Bose-app og deler med andre brukere, eller navnet du har gitt Bose-produktet ditt)
  • demografisk informasjon som kjønn
  • brukergenerert innhold som du legger ut for offentlig tilgang i Bose-forumer på nettet (f.eks. Bose-fellesskapet)
  • annen informasjon som du velger å oppgi direkte til Bose i forbindelse med bruken din av tjenestene

Informasjon om andre. Hvis du ber om at Bose-kjøpene dine skal sendes til en annen enn deg selv (for eksempel en gavemottaker), bruker vi informasjonen du gir om den andre personen, til å gjennomføre forsendelsen.

Bose-ID. Noen av produktene og funksjonene våre lar deg opprette eller krever at du oppretter en konto og en Bose-ID. Med denne ID-en kan du registrere deg for en rekke av Boses tjenester. Den gjør også Bose i stand til å konsolidere informasjon som samles inn på tvers av en rekke Bose-produkter og -tjenester, noe som hjelper oss å gi deg en mer sømløs opplevelse på tvers av tjenestene våre.

2. Informasjon vi innhenter med automatiserte metoder

Når du bruker tjenestene våre, samler vi inn visse opplysninger, som står beskrevet i denne delen. Som beskrevet nedenfor, kan vi og tjenesteleverandørene våre (som er tredjepartsselskaper som jobber på våre vegne) bruke en rekke teknologier, inkludert informasjonskapsler og lignende som hjelp til å samle inn denne informasjonen.

Nettsteder. Når du bruker nettstedene våre, samler vi inn og analyserer informasjon som IP-adressen din, nettlesertyper, nettleserspråk, operativsystem, delstaten eller landet som du bruker tjenestene fra, programvare- og maskinvareegenskaper (inkludert enhets-ID-er), henvisende og neste sider og URL-er, plattformtype, antallet klikk, filer du laster ned, domenenavn, målsider, viste sider og rekkefølgen på disse sidene, tid brukt på bestemte sider, søkebegrepene du bruker i søk på nettstedene våre, datoen og klokkeslettet da du brukte tjenestene og lastet opp eller la ut innhold, feillogger og annen, lignende informasjon.

Tilkoblede Bose-produkter. Hvis du kobler Bose-produktet ditt (for eksempel hodetelefoner eller høyttalere) til Internett eller til et Bose-program, kan vi automatisk motta informasjon fra Bose-produktet om hvordan du bruker produktet. Slik informasjon omfatter:

  • tekniske data, for eksempel produktets serienummer eller modellnummer, operativsystemversjonen på enheten, MAC-adresse(r), Wi-Fi®-signalstyrke, fastvareversjon, IP-adresse, SSID-er, loggfiler, varigheter, tjenestetokener, Internett-tilkoblingstype og -leverandør samt unike identifikatorer knyttet til datamaskinen, nettbrettet eller mobilenheten som brukes i forbindelse med Bose-produktet
  • bruksdata, for eksempel tid medgått til bruk av ulike funksjoner/innstillinger i produktet, datoen og klokkeslettet da du brukte produktet, knappetrykk, mediekilder og andre eksterne kilder som du kobler produktet til, og, i den grad det er relevant, produktets effektspekter, lydnivå, volumnivåer og strømmeinformasjon (inkludert innhold lagret i systemets forhåndsinnstillinger, spilte radiostasjoner, spillelister, artister, albumer, sanger eller podkaster), tidssone og transaksjonsdata som muliggjør administrasjon av digitale rettigheter (f.eks. for at leverandører av musikkinnhold skal kunne kreditere artister avhengig av hvor ofte innholdet deres spilles av)
  • tjenestetokens som inneholder godkjenningsinformasjon som muliggjør levering av tredjepartsinnhold til Bose-produktet ditt (f.eks. for å synkronisere de tilkoblede produktene dine med Spotify-kontoen din hver gang du bruker dem)
  • diagnostiske data, for eksempel batterilevetid, kvaliteten på den trådløse tilkoblingen samt feillogger)
  • miljødata (for eksempel støynivå og lydfrekvenser)

Mobilapper og annen programvare fra Bose. Når du bruker en Bose-mobilapp eller annen programvare fra Bose, mottar vi automatisk viss informasjon om mobiltelefonen, nettbrettet eller datamaskinen som brukes til å få tilgang til programvaren, inkludert mobilenhetsidentifikatoren, IP-adresse, operativsystem og operativsystemversjon, Internett-leverandør, nettlesertype, domenenavn og annen, lignende informasjon, om og når du oppdaterer appen og de tilkoblede Bose-produktene dine, dato og klokkeslett for bruk og hvordan du bruker appen, inkludert tid brukt i ulike deler av appen, brukt eller nedlastet innhold (inkludert spilte radiostasjoner, spillelister, artister, albumer, sanger eller podkaster) samt en liste over systemer og programvare.

En spesiell merknad om Bose Connect-appen. Vær oppmerksom på at hvis du er bruker av Bose Connect-appen, kan du si nei til innhentingen av diagnostiske data og bruksdata ved å gå til menyen for innstillinger og retningslinjer for personvern i Bose Connect-appen.

Posisjonsinformasjon. Når du bruker tjenestene, kan vi og tjenesteleverandørene våre automatisk innhente generell posisjonsinformasjon (f.eks., IP-adresse, by og/eller postnummer knyttet til en IP-adresse) fra datamaskinen eller mobilenheten din. Denne informasjonen gir oss mulighet til å aktivere tilgang til innhold som varierer avhengig av brukerens generelle posisjon (f.eks. lokale radiostasjoner).

Vi vil be deg om tillatelse før vi innhenter den nøyaktig informasjonen om GPS-posisjonen din. I slike tilfeller vil vi bruke din nøyaktige geoposisjonsinformasjon til å levere tilpassede tjenester, innhold, tilbud og annen informasjon som kan være av interesse for deg. Vi kan også bruke denne informasjonen slik at du kan finne en mistet eller stjålet enhet. Hvis du ikke lenger ønsker at vi eller tjenesteleverandørene våre innhenter eller bruker GPS-posisjonsinformasjon, kan du deaktivere posisjonsfunksjonene på enheten din. Se produsentens enhetsinnstillinger. Vær oppmerksom på at hvis du deaktiverer slike funksjoner, vil du ikke få tilgang til eller kunne motta tjenester (enkelte tjenester eller alle tjenester), innhold, funksjoner og/eller produkter som gjøres tilgjengelige via tjenestene.

Innhenting av informasjon på tvers av Bose-produkter, personlige enheter og programmer.                              Innimellom kan vi (eller tjenesteleverandørene våre) bruke informasjonen vi innhenter – for eksempel brukernavn, IP-adresser og unike mobilenhetsidentifikatorer – til å finne eller prøve å finne de samme, unike brukerne på tvers av nettlesere eller enheter (for eksempel smarttelefoner, nettbrett eller tilkoblede Bose-produkter), eller samarbeide med leverandører som gjør dette, for at vi bedre skal kunne skreddersy innhold og funksjoner og gi deg en sømløs opplevelse på tvers av enheter. Hvis du ønsker å si nei til sporing på tvers av enheter til formålet som gjelder interessebasert reklame, kan du gjøre det i innstillingene for Android- eller Apple-enheten din.

3. Informasjon vi innhenter i Bose-butikker

Vi bruker en tredjeparts tjenesteleverandør, RetailNext, til å innhente mobil- og videoanalysedata i Bose-butikker. Denne tjenesteleverandøren gir innsikt i forbrukeres adferd i og i nærheten av Bose-butikker basert på innhenting av informasjon fra forbrukeres Wi-Fi®- og Bluetooth-aktiverte enheter og fra videokameraer i butikkene. Bose håndterer informasjonen som innhentes, i samsvar med disse retningslinjene for personvern. Informasjon om hvordan RetailNext håndterer slik informasjon, finnes i retningslinjene for personvern for RetailNext, som kan leses på https://retailnext.net/en/privacy-policy. For mer informasjon om dataene vi innhenter gjennom RetailNext, kan du klikke her.

I Bose-butikker og tredjepartsbutikker som selger Bose-produkter, kan du i tillegg ha mulighet til å koble de personlige enhetene dine til digitale Bose-skjermer eller på annen måte gi opplysninger om deg selv via slike skjermer. Hvis du velger å koble til slike skjermer eller gi Bose informasjon om deg selv på denne måten, omfatter informasjonstypene vi samler inn, typen telefon du bruker til å opprette tilkoblingen (f.eks. iOS7), og navnet du eventuelt har tilordnet telefonen.

4. Informasjon vi samler inn fra sosiale medier og andre innholdsplattformer

Hvis du bruker tjenestene gjennom en tredjepartstilkobling eller -pålogging (f.eks. gjennom et sosialt nettverk), kan du gi oss tilgang til, samt tillatelse til å lagre, bestemt informasjon fra profilen din i det sosiale nettverket. Dette omfatter navn, kjønn, profilbilde, likerklikk og innsjekkinger samt vennelisten din, avhengig av innstillingene dine for slike tjenester. Hvis du ikke ønsker at denne informasjonen skal deles, kan du ikke bruke en tilkobling til et sosialt nettverk til å få tilgang til tjenestene. For en beskrivelse av hvordan sosiale nettverk håndterer informasjon din, henviser vi til deres retningslinjer for personvern og vilkår for bruk, som kanskje lar deg endre innstillingene dine for personvern.

Hvis du kobler Bose-enheten din til underliggende plattformer eller innholdsleverandører (for eksempel Spotify eller Amazon Echo), gir slike leverandører oss og tjenesteleverandørene våre tilgang til og tillatelse til å lagre ekstra informasjon om samhandlingen din med slike leverandører i den grad den er relatert til bruken av tjenestene (for eksempel å vise din sist spilte Spotify-spilleliste i Bose-tilkoblede produkter og mobilapper). Hvis du ikke ønsker at denne informasjonen skal deles, må du ikke opprette slike tilkoblinger.

Når du liker eller følger oss på Facebook, Instagram, Twitter eller andre nettsteder for sosiale medier, kan vi innhente en del informasjon fra deg, inkludert navn, e-postadresse og eventuelle kommentarer eller innhold som du publiserer, og som er relevante for oss. Vi innhenter også informasjon hvis du registrerer deg for en av kampanjene våre eller sender oss informasjon via nettsteder for sosiale medier.

5. Informasjon som vi innhenter fra andre

Bose kan motta ekstra informasjon, for eksempel demografisk og statistisk informasjon fra tredjeparter som forretningspartnere, markedsførere, forskere, analytikere og andre parter som vi kan tillegge deg basert på din tilordning til bestemte statistikkgrupper. Vi bruker denne informasjonen til å supplere informasjonen som vi innhenter direkte fra deg, for å utlede de mulige interessene dine og for å gi deg mer relevante opplevelser med Bose-varemerket og forbedre Bose sine produkter, analyser og annonser.

HVORDAN VI BRUKER INFORMASJONEN DIN

Vi eller tjenesteleverandørene våre bruker informasjonen din (inkludert informasjon som vi innhenter, som beskrevet i disse retningslinjene for personvern) til ulike formål, avhengig av hva slags informasjon vi har innhentet fra og om deg, og de bestemte Bose-tjenestene du bruker, til å:

  • gjennomføre et kjøp eller levere tjenestene du har bedt om, inkludert fakturering og regnskap
  • svare på forespørslene dine om informasjon og gi deg mer effektiv kundeservice
  • gi deg produktoppdateringer og informasjon om produkter du har kjøpt fra oss
  • kontakte deg via e-post, post eller telefon angående produkter, tjenester, undersøkelser, forskningsstudier, kampanjer, spesielle begivenheter eller andre emner fra Bose eller tredjeparter som vi tror kan være av interesse for deg
  • tilpasse reklamen og innholdet du ser
  • tilpasse innholdet vi leverer i tjenestene
  • hjelpe oss til bedre å forstå interessene og behovene dine og forbedre tjenestene
  • sette sammen og utlede innsikt fra din bruk av ulike tjenester
  • jobbe med analyser, forskning og rapporter angående bruk av tjenestene våre
  • levere, administrere og forbedre tjenestene og deres ytelse samt teste og lage nye produkter, funksjoner og tjenester
  • sikre nettstedene, produktene, programmene, appene og Bose-butikkene våre. Forstå og løse programstopp og andre problemer som rapporteres
  • overholde alle prosedyrer, lover og forskrifter som gjelder for oss, der det er nødvendig for våre juridiske interesser eller andres juridiske interesser
  • etablere, utøve eller forsvare våre juridiske rettigheter der det er nødvendig for våre juridiske interesser eller andres juridiske interesser

Kombinert informasjon. For formålene som omtales i disse retningslinjene for personvern, kan vi kombinere informasjon vi innhenter via tjenestene, med informasjon vi mottar fra andre kilder, både på Internett og ellers, og bruke slik kombinert informasjon i samsvar med disse retningslinjene for personvern.

Aggregerte/anonyme data. Vi kan aggregere og/eller anonymisere informasjon samlet inn gjennom tjenestene, slik at denne informasjonen ikke lenger kan knyttes til deg eller enheten din («aggregert/anonym informasjon»). Vi kan bruke aggregert/anonym informasjon til hvilke som helst formål, inkludert, uten begrensning, forsknings- og markedsføringsformål, og vi vil også kunne dele slike data med hvilke som helst tredjeparter, inkludert annonsører, kampanjepartnere og sponsorer.

JURIDISK GRUNNLAG FOR BRUK AV INFORMASJONEN DIN

Det juridiske grunnlaget for bruk av informasjonen din som beskrevet i disse retningslinjene for personvern er som følger:

  • når bruk av informasjonen din er nødvendig for at vi skal kunne oppfylle forpliktelsene våre under en kontrakt med deg (for eksempel oppfylle driftsvilkårene for nettsidene våre, som du godtar ved å bruke nettsidene / registrere deg, og/eller kontrakten vår om å levere deg tjenestene våre)
  • når bruk av informasjonen din er nødvendig for våre juridiske interesser eller andres juridiske interesser (for eksempel for å sikre nettstedene, programmene/appene eller Bose-butikkene våre, driften av virksomheten vår og tjenestene våre, for å sikre trygge omgivelser for våre medarbeidere og besøkende, utføre og motta betalinger, overholde juridiske krav og forsvare våre juridiske rettigheter, forhindre svindel og kjenne kunden som vi leverer tjenester til)

INFORMASJONSKAPSLER OG LIGNENDE TEKNOLOGI

For å samle inn informasjonen beskrevet i delen ovenfor om informasjon som vi samler inn automatisk, bruker vi og tjenesteleverandørene våre Internett-serverlogger, informasjonskapsler, tagger, SDK-er, sporingspiksler og andre, lignende sporingsteknologier. Vi bruker disse teknologiene for å kunne gi deg en mer skreddersydd opplevelse i fremtiden, ved å forstå og huske nettpreferansene dine.

  • En nettserverlogg er en fil der det lagres informasjon om nettstedaktiviteter.
  • Et SDK er et sett med verktøy og/eller kode som vi bygger inn i programvaren og appene våre for at tredjeparter skal kunne innhente informasjon om hvordan brukere samhandler med tjenestene.
  • En informasjonskapsel er en liten tekstfil som plasseres på datamaskinen eller mobilenheten din når du besøker et nettsted, og som gjør oss i stand til å: (i) gjenkjenne datamaskinen din, (ii) lagre innstillingene og preferansene diner, (iii) forstå nettsidene til tjenestene du har besøkt, (iv) forbedre brukeropplevelsen din ved å levere innhold og reklame som er skreddersydd til dine interesser, samt å måle effektiviteten av dem, (v) utføre søk og analyser og (vi) bistå med sikkerhetsfunksjoner og administrative funksjoner. Enkelte informasjonskapsler plasseres i nettleserens hurtigbuffer, mens de som er knyttet til Flash-teknologi, lagres med Adobe Flash Player-filene dine.
  • Sporingspiksler (noen ganger kalt websignaler eller «clear GIF») er bitte små, elektroniske koder med en unik identifikator som er innebygd i nettsteder, annonser på Internett og/eller e-post, og som er utviklet for å: (1) innhente bruksinformasjon, f.eks. mengden annonsevisninger eller -klikk og åpning av e-poster, (2) måle populariteten til tjenestene og tilhørende reklame og (3) lese informasjonskapsler.

Etter hvert som vi tar i bruk mer teknologi, vil vi også kunne samle inn informasjon gjennom andre metoder.

Vær oppmerksom på at du kan endre innstillingene slik at du varsles når en informasjonskapsel blir lagret eller oppdatert, eller for å blokkere informasjonskapsler fullstendig. Se hjelp-delen i nettleseren for mer informasjon (f.eks. Internet Explorer, Google Chrome, Mozilla Firefox eller Apple Safari). Du kan også administrere bruken av Flash-teknologi, inkludert Flash-informasjonskapsler og objekter for lokal lagring, med Flash-administrasjonsverktøyene som finnes på Adobes nettsted. Vær oppmerksom på at du ved å blokkere, deaktivere eller administrere noen eller alle informasjonskapsler kanskje ikke vil få tilgang til enkelte funksjoner eller tilbud i tjenestene. Du må for eksempel godta informasjonskapsler som sendes fra nettstedene våre, for å kunne gjennomføre et kjøp på nettstedene. Hvis du velger ikke å godta informasjonskapslene våre, kan du ringe oss på [1-800-999-2673] for å bestille over telefon eller klikke her for mer kontaktinformasjon for Bose globalt.

For mer informasjon om informasjonskapslene vi bruker, og hvilke formål vi bruker dem til, kan du se retningslinjene våre for informasjonskapsler. Ved å fortsette å bruke nettstedene og/eller tjenestene våre samtykker du i bruken vår av informasjonskapsler som beskrevet i retningslinjene våre for informasjonskapsler.

ANALYSER OG REKLAME PÅ INTERNETT

1. Analyser

Vi kan bruke tredjeparts Internett-analysetjenester (for eksempel Google Analytics, Crashlytics, Mixpanel, Flurry, Brightcove og Bazaarvoice) i tjenestene våre til å samle inn og analysere bruksinformasjon via informasjonskapsler og lignende verktøy, utføre revisjon, forskning eller rapportering, bistå i forebygging av svindel og gi deg bestemte funksjoner. Hvis du vil hindre Google Analytics i å bruke informasjonen din til analyser, kan du installere nettlesertillegget for å takke nei til Google Analytics ved å klikke her. Vi kan også bruke Adobe Analytics til å analysere og optimalisere ytelsen til nettstedene våre, reklamen vår og innholdet vårt. Hvis du vil vite mer om Adobes praksiser for personvern og gjøre valg angående Adobes sporingsaktiviteter, kan du klikke her.

Hvis du mottar e-post fra oss, kan vi bruke bestemte analyseverktøy, for eksempel sporingspiksler («clear GIF»), til å fange opp data når du åpner meldingen vår eller klikker på koblinger eller bannere i e-posten. Disse dataene gjør oss i stand til å måle effektiviteten av kommunikasjonen vår og markedsføringskampanjene våre.

2. Annonsering på Internett

Tjenestene kan integrere tredjeparts reklameteknologi som muliggjør levering av relevant innhold og reklame i tjenestene og på andre nettsteder du besøker, samt i andre programmer du bruker. Annonsene kan være basert på ulike faktorer, f.eks. innholdet på siden du besøker, informasjonen du skriver inn, f.eks. alder og kjønn, søkene dine, demografiske data, brukergenerert innhold og annen informasjon som vi innhenter fra deg. Slike annonser kan være basert på de nåværende aktivitetene dine eller aktivitetene dine over tid, og på tvers av andre nettsteder og nettjenester, og kan være tilpasset interessene dine.

Tredjeparter med produkter eller tjenester som er tilgjengelige eller annonseres via tjenestene, kan også plassere informasjonskapsler eller annen sporingsteknologi på datamaskinen din, mobiltelefonen din eller en annen enhet for å samle inn informasjon om deg som beskrevet ovenfor. Vi lar også andre tredjeparter (f.eks. annonsenettverk og annonseservere, som Google Analytics, DoubleClick og andre) gi deg skreddersydde annonser i tjenestene, på andre nettsteder og i andre programmer og få tilgang til sine egne informasjonskapsler eller andre sporingsteknologier på datamaskinen eller mobiltelefonen din eller på en annen enhet du bruker for tilgang til tjenestene. Innimellom gir vi kundeinformasjonen vår (for eksempel e-postadresser) til tjenesteleverandører, som kan sammenstille denne informasjonen i avidentifisert form med informasjonskapsler (eller mobilannonseidentifikatorer) og andre proprietære ID-er for å gi deg mer relevante annonser når du besøker andre nettsteder og bruker andre mobilapper.

Vi har ikke tilgang til, og retningslinjene for personvern regulerer ikke, bruk av informasjonskapsler eller andre sporingsteknologier som kan bli plassert på enheten du bruker til å få tilgang til tjenestene, av slike, ikke-tilknyttede tredjeparter. Hvis du vil ha mer informasjon om skreddersydd nettleserreklame og hvordan du generelt kan styre hvorvidt informasjonskapsler skal plasseres på datamaskinen din for levering av skreddersydd reklame, kan du besøke Network Advertising Initiatives kobling for tilbaketrekking av samtykke for forbrukere, Digital Advertising Alliances kobling for tilbaketrekking av samtykke for forbrukere eller Your Online Choices for å takke nei til å motta skreddersydd reklame fra selskaper som deltar i disse programmene. Hvis du vil trekke tilbake samtykket til at Google Analytics viser bannerannonser eller tilpasse innstillingene for Google Displaynettverk, kan du besøke siden for Google Ads-innstillinger. Vi har ikke kontroll over slike koblinger for tilbaketrekking av samtykke eller hvorvidt et bestemt selskap velger å delta i slike programmer. Vi er ikke ansvarlige for valg du gjør ved bruk av slike mekanismer, eller for tilgjengeligheten eller nøyaktigheten for slike mekanismer.

Vær oppmerksom på at du, hvis du benytter alternativene ovenfor til å trekke tilbake ditt samtykke, fortsatt vil se reklame når du bruker tjenestene, men den vil ikke være skreddersydd til deg basert på nettadferden din over tid.

3. Mobilreklame

Når du bruker mobilapper fra Bose eller andre, kan du også motta skreddersydde annonser i appene. Vi kan bruke tredjeparts tjenesteleverandører til å levere annonser i mobilapper eller for mobilappanalyse. For hvert operativsystem, iOS for Apple-telefoner, Android for Android-enheter og Windows for Microsoft-enheter, finnes det egne instruksjoner for hvordan du hindrer levering av skreddersydde annonser i apper/programmer. Vi har ikke kontroll over hvordan den aktuelle plattformoperatøren lar deg styre mottak av personlig tilpasset reklame i apper/programmer. Derfor bør du kontakte plattformleverandøren for ytterligere informasjon om å takke nei til reklame i apper/programmer. Se gjennom støttematerialet og/eller innstillingene for de aktuelle operativsystemene for å finne ut hvordan du takker nei til mottak av personlig tilpasset reklame i apper/programmer.

4. Merknad om Ikke spor (Do Not Track)

Ikke spor (DNT – Do Not Track) er en personverninnstilling brukere kan angi i enkelte nettlesere. Vi er opptatt av å kunne gi deg meningsfulle alternativer angående informasjonen som samles inn på nettstedet vårt til tredjepartsformål. Derfor tilbyr vi de ulike mekanismene for tilbaketrekking av samtykke som er beskrevet ovenfor. For øyeblikket gjenkjenner eller etterkommer vi imidlertid ikke nettleserinitierte DNT-signaler. Du kan lese mer om Ikke spor (Do Not Track) her.

HVORDAN VI DELER OG VIDEREBRINGER INFORMASJONEN DIN

Bose vil dele informasjonen din på følgende måter:

  • Tilknyttede selskaper og datterselskaper. Vi kan dele informasjon vi innhenter innenfor gruppen av Bose-selskaper (f.eks. Boses produksjons-, distribusjons- og produktutviklingsselskaper), for å levere produkter og tjenester til deg, sikre et helhetlig servicenivå på tvers av produktene og tjenestene våre og forbedre produktene, tjenestene og kundeopplevelsen.
  • Tjenesteleverandører. Vi gir tilgang til informasjonen din eller deler informasjonen din med utvalgte leverandører som utfører tjenester på våre vegne. De har tilgang til å utføre disse tjenestene, men de har ikke lov til å bruke informasjonen din til andre formål. De leverer en rekke tjenester til oss, inkludert fakturering, salg, markedsføring, produktinnhold og -funksjoner (f.eks. tjenester for stemmeaktivering/-gjenkjenning), reklame, analyser, forskning, kundeservice, frakt og levering, datalagring, sikkerhet, forebygging av svindel, betalingsbehandling og juridiske tjenester. Slike parter kan omfatte analyseleverandører innen programkrasj og feilsøking, som Crashlytics, og tjenesteleverandører som Segment, som gjør oss i stand til å koble Bose-produktene dine til enheten din, og som gir oss analysedata til interne formål.
  • Tjenester for strømming av musikk. Når du oppretter en tilkobling til en tredjeparts strømmetjeneste via tjenestene våre, deler vi informasjon om deg som er nødvendig for å levere tredjepartsinnholdet (f.eks. påloggingslegitimasjonen din for strømmetjenesten).
  • Beskyttelse av Bose og andre. Ved å bruke tjenestene samtykker du i at vi kan skaffe oss tilgang til, oppbevare og viderebringe informasjonen om deg som vi innhenter og vedlikeholder, hvis loven krever det av oss, eller hvis vi i god tro mener at slik tilgang, bevaring eller viderebringing med rimelighet kan sies å være nødvendig for å: (a) overholde samsvar med juridiske prosesser (for eksempel en stevning eller rettskjennelse), (b) håndheve tjenestevilkårene våre, disse retningslinjene for personvern eller andre kontrakter med deg, inkludert gransking av potensielle brudd, (c) svare på påstander om at innhold krenker rettighetene til tredjeparter, (d) svare på forespørslene dine om kundeservice og/eller (e) beskytte rettigheter, eiendom eller personlig sikkerhet for Bose, dets agenter og tilknyttede selskaper, dets brukere og/eller publikum. Dette omfatter å utveksle informasjon med andre selskaper og organisasjoner for forebygging av svindel og søppelpost / skadelig programvare og lignende formål.
  • Forretningsoverføringer. Etter hvert som vi videreutvikler virksomheten vår, vil vi kunne kjøpe opp, slå oss sammen med eller inngå samarbeid med andre selskaper. I slike transaksjoner (inkludert i planleggingen av slike transaksjoner) kan brukerinformasjon være blant de overførte eiendelene. Hvis noen av eller alle eiendelene til Bose blir solgt eller overført til en tredjepart, vil kundeinformasjon (inkludert e-postadressen din) sannsynligvis være en del av bedriftens eiendeler som blir overført. Hvis slik overføring er underlagt ytterligere, obligatoriske begrensninger under gjeldende lover, vil Bose overholde slike begrensninger.
  • Bose Learning Hub. Hvis du bruker Bose Learning Hub i forbindelse med ansettelse, kan vi dele informasjon om opplæringsmodulene og andre aktiviteter du deltar i og fullfører via Learning Hub, basert på den aktuelle avtalen vår med arbeidsgiveren din.
  • Bose Ventures. Hvis du sender informasjon til Bose Ventures i forbindelse med søk etter finansiering til forretningskonseptet ditt, kan vi, etter eget og utelukkende skjønn, dele informasjon med andre investorer, fond og investorgrupper i forbindelse med tilrettelegging for en mulig investering i bedriften din.
  • Offentlige forumer. Bestemte funksjoner i tjenestene våre gjør det mulig for deg å dele kommentarer offentlig med andre brukere. All informasjon du sender via slike funksjoner, er ikke-konfidensiell, og Bose kan bruke den til et hvilket som helst formål (inkludert i kundeuttalelser eller annet markedsføringsmateriell). Hvis du for eksempel legger inn en produktomtale på et av nettstedene våre, kan vi vise den (sammen med det eventuelt angitte navnet) på andre Bose-nettsteder og tredjepartsnettsteder. Noen av tjenestene kan dessuten gjøre at du kan dele informasjon offentlig med andre brukere, slik at de kan dra nytte av den (f.eks. hvis du deler lydfrekvensene for en musikkarena). All informasjon du legger ut åpent på slike måter, vil være tilgjengelig for publikum og potensielt gjennom søkemotorer fra tredjeparter. Ta hensyn til dette når du bruker disse funksjonene.
  • Aggregert/anonym informasjon. Fra tid til annen kan Bose dele aggregert/anonym informasjon om bruk av tjenestene, for eksempel ved å publisere en rapport om brukstrender. Deling av slike data er uten begrensninger.

OPPBEVARING AV INFORMASJONEN DIN

Vi beholder ikke informasjonen din lenger enn det som er nødvendig for formålene som den behandles for. Hvor lenge vi beholder informasjon, avhenger av formålene som vi innhentet og bruker den til, og/eller hva som kreves for å overholde aktuelle lover.

RETTIGHETER OG ALTERNATIVER FOR DEN OPPLYSNINGENE GJELDER

Du har bestemte rettigheter med hensyn til informasjonen din. De er beskrevet nærmere i denne delen.

1. Dine juridiske rettigheter

Hvis du vil ha mer informasjon om de juridiske rettighetene dine i henhold til relevante lover, eller ønsker å utøve dem, kan du kontakte oss ved å bruke informasjonen i delen Kontaktinformasjon for Bose nedenfor. Lokale lover tillater deg kanskje å be om at vi:

  • gir tilgang til og/eller en kopi av bestemt informasjon vi har om deg
  • hindrer behandling av informasjonen din til formål om direkte markedsføring (inkludert behandling for direkte markedsføring basert på profilteknikker)
  • oppdaterer informasjon som er foreldet eller feil
  • sletter bestemt informasjon om deg som vi har
  • begrenser hvordan vi behandler og viderebringer bestemt informasjon om deg
  • overfører informasjonen din til en tredjeparts tjenesteleverandør
  • opphever ditt samtykke til behandling av informasjonen din

Vi vurderer alle forespørsler og gir svar innen tidsperioden som er angitt av gjeldende lover. Vær imidlertid oppmerksom på at viss informasjon kan være unntatt fra slike forespørsler i en del tilfeller, for eksempel når vi må fortsette å behandle informasjonen din av hensyn til våre juridiske interesser eller for å oppfylle en juridisk forpliktelse. Vi kan be om at du gir oss informasjon som er nødvendig for å bekrefte identiteten din, før vi besvarer forespørselen din.

2. Markedsføringskommunikasjon og -deling

Du kan gi oss beskjed om ikke å bruke kontaktinformasjonen din til å kontakte deg via e-post, post eller telefon angående produkter, tjenester, kampanjer eller spesielle begivenheter som kan være av interesse for deg, ved å kontakte oss ved bruk av informasjonen nedenfor. I kommersielle e-poster kan du også velge å takke nei ved å følge instruksjonene nederst i e-posten. Vær oppmerksom på at vi, uavhengig av forespørselen din, fremdeles kan bruke og dele viss informasjon i henhold til disse retningslinjene for personvern eller slik gjeldende lovgivning krever. Du kan for eksempel ikke velge ikke å motta bestemte driftsmessige e-poster, for eksempel e-poster som gjenspeiler vårt forhold til eller transaksjoner med deg.

3. Levere en bestilling på Bose-produkter

Du må ha informasjonskapsler aktivert for å kunne legge inn bestillinger på nettstedene våre. Hvis du vil legge inn en bestilling på Bose-produkter eller -tjenester, men har deaktivert informasjonskapsler, kan du ringe oss på [1-800-999-2673] for å bestille over telefon eller klikke her for mer kontaktinformasjon for Bose globalt.

4. Takke nei til datainnhenting i Bose Connect-appen

Hvis du er bruker av Bose Connect-appen, kan du takke nei til innhentingen av diagnostiske data og bruksdata ved å gå til menyen for innstillinger og retningslinjer for personvern i Bose Connect-appen.

5. Takke nei til sporing på tvers av enheter

Hvis du ønsker å si nei til sporing på tvers av enheter til formålet som gjelder interessebasert reklame, kan du gjøre det i innstillingene for Android- eller Apple-enheten din.

TREDJEPARTSKOBLINGER OG -FUNKSJONER

Tjenestene inneholder koblinger til tredjeparts nettsteder, f.eks. nettsteder for sosiale medier, og inneholder også tredjeparts plugin-moduler (for eksempel Liker-knappen til Facebook og Følg-knappen til Twitter) og funksjoner (f.eks. Alexa Skill i forbindelse med Amazon Echo). Hvis du velger å bruke slike nettsteder eller funksjoner, vil du kunne gi fra deg informasjon ikke bare til de aktuelle tredjepartene, men også til brukerne deres og et bredere publikum, avhengig av hvordan tjenestene deres fungerer. Bose er ikke ansvarlig for innholdet eller praksisen for slike nettsteder eller tjenester. Innhentingen, bruken og delingen av informasjonen din vil være underlagt retningslinjene for personvern for tredjepartenes nettsteder eller tjenester; ikke disse retningslinjene for personvern. Vi oppfordrer deg til å lese retningslinjene for personvern og sikkerhet for slike tredjeparter.

BARNS PERSONVERN

Tjenestene er beregnet på et generelt publikum, men ikke barn under 13 år. Hvis vi blir klar over at vi har samlet inn personopplysninger (slik det er definert av USAs Children’s Online Privacy Protection Act) fra barn under 13 år uten juridisk gyldig samtykke fra foreldre, vil vi iverksette rimelige tiltak for å slette dem så snart som mulig. Vi behandler ikke med vitende vilje data om EU-innbyggere under 16 år uten samtykke fra foreldre. Hvis vi blir klar over at vi har samlet inn data fra EU-innbyggere under 16 år uten samtykke fra foreldre, vil vi iverksette rimelige tiltak for å slette dem så snart som mulig. Vi overholder også samsvar med andre aldersbegrensninger og -krav i henhold til gjeldende lokale lover.

BRUKERE UTENFOR USA

Informasjonen som beskrives i disse retningslinjene og innhentes utenfor USA, kontrolleres av Bose Products B.V. i Nederland. Boses kontor i Nederland har adresse Gorslaan 60, Purmerend, Nederland. Informasjon vil også bli delt og behandlet av Bose i USA, som har hovedkontoret sitt på adressen The Mountain, Framingham, Massachusetts, 01701. Informasjonen din vil bli behandlet i USA for formålene som beskrives i dette dokumentet. Som beskrevet ovenfor, kan Bose også sette bort behandlingen av dataene dine til, eller på andre måter dele dataene dine med, andre medlemmer av Bose-gruppen, klarerte tjenesteleverandører og klarerte forretningspartnere i andre land enn landet du bor i, inkludert i USA, i samsvar med gjeldende lover. Slike tredjeparter kan blant annet være involvert i levering av tjenestene til deg, behandling av transaksjoner og/eller levering av støttetjenester. Ved å gi oss informasjonen din samtykker du i all slik overføring, lagring og bruk.

Hvis vi gir informasjon om deg til ikke-EØS-medlemmer av gruppen vår eller tredjepartsbehandlere av informasjon, iverksetter vi de nødvendige tiltakene for å sikre at slike selskaper beskytter informasjonen din tilstrekkelig i henhold til disse retningslinjene for personvern. Disse tiltakene omfatter signering av standard kontraktsklausuler i samsvar med EUs lover og andre lover om databeskyttelse for å regulere overføring av slike data. Hvis du vil ha mer informasjon om slike overføringsmekanismer, kan du kontakte oss slik det står beskrevet i delen Kontaktinformasjon for Bose nedenfor.

Hvis det er aktuelt, kan du sende en klage til tilsynsmyndighetene for databeskyttelse i landet du holder til i. Alternativt kan du benytte et rettsmiddel via lokale domstoler hvis du mener at rettighetene dine har blitt krenket.

Merknad for brukere fra Argentina. Med henvisning til National Directorate for Personal Data Protection Disposition 10/2008 har jeg blitt informert om at: «Den opplysningene gjelder, har rett til tilgang til dataene sine uten vederlag ved tidsintervaller ikke kortere enn seks måneder, med mindre en legitim grunn til dette er bevist, i henhold til avsnitt 14, under avsnitt 3 i Act 25,326. National Directorate for Personal Data Protection, kontrollorgan for Act 25,326, har myndighet til å høre alle krav fremsatt i forbindelse med manglende samsvar med forskrifter for beskyttelse av personopplysninger.» Hvis du ønsker tilgang til dataene dine, kan du kontakte oss ved bruk av kontaktinformasjonen nedenfor.

HVORDAN VI BESKYTTER INFORMASJONEN DIN

Bose iverksetter tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak for å beskytte informasjonen din mot tilfeldig eller ulovlig ødeleggelse eller tap, endring, og mot uautorisert viderebringing og tilgang. Imidlertid er ingen metode for overføring over Internett og ingen metode for elektronisk eller fysisk lagring fullstendig sikker. Du erkjenner og godtar at vi ikke kan garantere sikkerheten til informasjonen din som overføres til, gjennom eller i tjenestene våre eller via Internett, og at enhver slik overføring skjer på din egen risiko.

Der vi har gitt deg (eller der du har valgt) et passord som gir deg tilgang til en Bose-konto, er du selv ansvarlig for å holde passordet hemmelig. Vi ber deg om ikke å dele passordene dine med noen.

PERSONVERNRETTIGHETER I CALIFORNIA

Lovene i California gir i enkelte tilfeller innbyggere i California rett til å be om informasjon fra oss om hvordan vi deler spesielle kategorier av personopplysninger (som definert av gjeldende lover i California) med tredjeparter i reklameøyemed. Bose deler imidlertid ikke personopplysningene dine med tredjeparter til deres egne markedsføringsformål.

JOBBSØKNADER

Tjenestene kan inneholde karrieredeler med koblinger til nettsteder der du kan søke om ansettelse i Bose. Disse nettstedene for ansettelse som vi oppgir koblinger til, drives ikke av Bose, men administreres i stedet av Workday, tjenesteleverandøren vår. Disse nettstedene innhenter en rekke informasjonstyper, inkludert kontaktinformasjonen din og jobbkvalifikasjonene dine. De bruker også informasjonskapsler og andre metoder til å innhente informasjon, men slik informasjon brukes bare til analyseformål og til å gjøre det mulig for deg å fylle ut søknaden din. All informasjon som Bose innhenter fra Workday i forbindelse med nettstedene for ansettelse, håndteres i samsvar med disse retningslinjene for personvern. Bose vil bare bruke og dele informasjonen din til ansettelsesformål, for eksempel for å vurdere deg for en ledig stilling eller kommunisere med deg om interessen din, og der deling kreves av loven. Bose har inngått en avtale med Workday som regulerer behandling av jobbsøknadsinformasjon, og Workday får tilgang til og kan bruke og dele informasjonen din, men bare i den grad det er nødvendig for å utføre funksjonene som Bose gir selskapet beskjed om å utføre. Denne avtalen krever også at Workday overholder vilkårene i EU-kommisjonens godkjente, standard kontraktsklausuler for databehandlere med hensyn til søkerdata fra EU-innbyggere. Hvis du har spørsmål om håndteringen av jobbsøknadsopplysningene dine, kan du kontakte oss ved bruk av en av metodene som er beskrevet nedenfor.

ENDRINGER I RETNINGSLINJENE VÅRE FOR PERSONVERN

Vi forbeholder oss retten til å endre disse retningslinjene for personvern når som helst for at de skal gjenspeile endringer i lovgivningen, praksisen vår for innhenting og bruk av data, funksjonene i tjenestene våre eller teknologisk utvikling. Vi vil gjøre de reviderte retningslinjene for personvern tilgjengelige gjennom tjenestene, så du bør lese gjennom retningslinjene fra tid til annen. Du kan finne ut om retningslinjene for personvern er endret siden forrige gang du leste dem, ved å se på ikrafttredelsesdatoen på begynnelsen av dokumentet. Hvis vi gjør betydelige endringer i retningslinjene, vil du bli varslet i samsvar med juridiske krav. Ved å fortsette å bruke tjenestene bekrefter du at du har lest og forstått den nyeste versjonen av disse retningslinjene for personvern.

KONTAKTINFORMASJON FOR BOSE

Hvis du ønsker å kontakte oss eller har spørsmål om eller klager angående disse retningslinjene for personvern, kan du sende oss en e-post på privacyandsecurity@bose.com eller klikke her for ytterligere kontaktinformasjon for Bose globalt.