TILGJENGELIG FOR UTSENDELSE OM 1–2 VIRKEDAGER MED 90 DAGERS RISIKOFRI PRØVEPERIODE OG GRATIS STANDARDLEVERING AV BESTILLINGER PÅ KR 450 ELLER MER

Oppdag tre måter det er vitenskapelig bevist at musikk kan forbedre livet ditt på.

Musikk har evnen til å hjelpe deg med å få mest mulig ut av hver eneste dag. Slik kan du dykke inn i sangens kraft og påvirke livet ditt.

Oppdag tre måter støttet av forskning på hvordan musikk kan forbedre livet ditt.

Da Ellie var en tenåring, husker hun at hun tok på seg hodetelefonene, satt sammensunket i bussetet og lyttet på hennes oppmuntrende favorittsanger på vei til fotballkamper på videregående med frysninger nedover ryggen. Gang på gang ga de pulserende rytmene henne motet hun trengte for å prestere som lagets beste keeper. I dag bruker hun fortsatt musikk til å komme i stemning, selv om hun nå bare bruker ørepropper på kontoret før et viktig forretningsmøte, akkurat som om det skulle være en helgekamp.

Akkurat som Ellie har vi alle opplevd at musikkens kraft kan motivere og inspirere oss – innen idrett, på jobb eller i forbindelse med ulike personlige situasjoner. Forskere har forsket på dette fenomenet og bevist det vi alle allerede visste: Musikk har en utrolig evne til å påvirke livene våre ved å forandre hvordan vi føler oss, både emosjonelt og fysisk. Her er tre måter å lytte til musikk på som kan forbedre livet ditt, pluss vitenskapelig beviste triks som kan hjelpe deg til å bruke favorittsangene dine for å få mest mulig ut av dagen.

Kvinne bruker SoundSport Free wireless headphones.

1. Musikk løfter humøret ditt

Når Ellie øker volumet på sine SoundSport Free wireless headphones, sammenligner hun det med å ta på seg en rustning før kamp. Men musikk gjør mer enn bare å gi deg et arrogant ganglag – musikk kan forbedre fokuset, høyne moralen og generelt gjøre deg gladere. Det er faktisk vitenskapelig bevist. I en studie spilte forskere av forskjellige typer musikk og ba folk om å identifisere forskjellige emoji-fjes som glade eller triste. Selv når et emoji-fjes med nøytralt uttrykk ble vist mens oppløftende musikk ble avspilt, sa deltakerne i studien at de så et lykkelig fjes. Hva med når mer melankolsk musikk ble spilt av? Du gjettet riktig: Folk så et trist uttrykk på det nøytrale fjeset. Forskning viser at musikk kan hjelpe deg med å føle deg mer selvsikker og sette deg i en sinnstemning som gir deg større sannsynlighet for å lykkes – uansett om du prøver å sette ny rekord på 10 kilometer eller skal tale for en stor forsamling. Og en studie fra 2019 fant ut at dersom du gjør deg klar for en stor presentasjon eller prøver å pløye gjennom en haug med papirarbeid før et kundemøte, aktiverer musikk hjernens «belønningssenter», som gjør deg ekstra motivert til å absorbere informasjon og holde koken.

Tips: Store øyeblikk i livet krever høyere selvtillit. Bruk dine Bose Noise Cancelling Headphones 700 til å høre på motiverende sanger, som denne Spotify®-spillelisten laget av Boses Instagram-følgere, og blokkere unødvendige distraksjoner. 

2. Musikk hjelper kroppen med å leges

For folk flest spiller sanger med positive vibber en viktig rolle når man skal kjempe seg gjennom en tøff spinningtime eller en løpetur om morgenen. Det viser seg at det å lytte til musikk etter en treningsøkt også er gunstig – forskere fant ut at det å lytte til rolig musikk etter en treningsøkt øker avslapningsnivået ved å senke hjerterytmen og kortisolnivået (kroppens stresshormon) tilbake til det normale nivået raskere. 

Musikk kan også hjelpe deg hvis du føler deg sår etter en treningsøkt. Takket være forskerne ved Icahn School of Medicine at Mount Sinai vet vi nå at når musikk treffer hjernen, setter den i gang en rekke kjemiske reaksjoner som påvirker smertesignaler og forhindrer at du føler deg like ukomfortabel.

Tips: For å hjelpe kroppen med å komme seg etter en treningsøkt kan du laste ned denne Spotify®-spillelisten med akustiske skatter som du kan lytte til med dine Bose Frames Alto på vei hjem fra treningsstudioet. Eller lytt til et par klassiske favoritter: Forskere fant ut at Bach og Mozart ga mest smertelindring.

Mann som lytter til en Bose Portable Smart Speaker i en dokkingstasjon

3. Musikk hjelper deg med å slappe av

Dersom stress er et av problemene dine, så er musikk motgiften: Det er et naturlig sovemiddel og lindrer angst. Beroligende sanger kan til og med forandre hastigheten til hjernebølger nok til å fremkalle en avslappet, mediterende tilstand, ifølge forskere som overvåket folks hjerneaktivitet når de lyttet til musikk og mediterte. Men det er en ting du må tenke på: Musikken du velger for å slappe av, må være avslappende for deg. Dersom du ikke er sikker på hva du liker best, kan du prøve å lytte til et par forskjellige sjangre som lett jazz, klassisk, keltisk eller til og med sanger med slagverk for å se hva du syns er mest avslappende.

Tips: Velg musikk som passer til humøret du ønsker å være i. Dersom du er stresset over en viktig jobbfrist og hjertet ditt raser avgårde, bør du velge sanger med sakte rytmer. Trøbbel med å sovne? Spill instrumental musikk slik at du ikke blir forstyrret av sangtekster som gjør at tankene begynner å vandre. Når du har funnet din perfekte spilleliste, kan du gi deg selv et «musikkbad» uansett hvor du er med Bose Portable Smart Speaker, en alt-i-én Wi-Fi®-, Bluetooth®- og stemmekontrollert høyttaler. 

Dersom du spør Ellie, så vil hun kunne fortelle deg at hun ikke engang er bevisst på at hun bruker musikk til å manipulere humøret sitt. Det har blitt helt naturlig for henne å ta på hodetelefoner når hun trenger litt ekstra selvtillit, eller vil gå inn i et møterom og føle seg uovervinnelig. Og det er virkelig det beste scenarioet: Å gjøre noe fordi det føles godt, og med alle fordelene som følger med. 

Tilgjengelige produkter kan variere fra land til land.